#10 Hariliku pliiatsi ja teemandi vahe on struktuur
Olen jõudnud viimase looni. Panin ühel hetkel kirja 10 tähelepanekut oma viimasest 20 aastast koolitaja, õpetaja ja mentorina. Seejärel hakkasin neid ükshaaval pikemalt lahti kirjutama. Käesoleva postitusega saab ring täis.
Mind hakkas kunagi huvitama, milline võiks välja näha ühe professionaalse täiskasvanukoolituse protsessi tervikpilt. Võtsin kätte ja panin kirja kõik erinevad osapooled ja nende tehtavad tegevused, mis on kvaliteetse koolituse toimumiseks vajalikud. Õpivajaduste väljaselgitamine kliendikohtumisel. Pakkumise koostamine. Toimumiskoha ettevalmistamine. Eelküsimuste saatmine osalejatele. Joonistasin mudeli, mis sidus erinevad huvipooled ja nende tehtavad tegevused terviklikuks pildiks. Pildile sai kokku veidi üle 70 erineva operatsiooni. Pildi komplekssus üllatas isegi mind, kuid selgitas samas, miks on turul palju nigelalt korraldatud koolitusi ning miks isegi parimad tegijad vahest libastuvad.
Illustratisoon: Koolituse klienditeekond
Mõistagi on maailmas ka palju suurema komplekssuse astmega protsesse. Suure reisilennuki piloteerimine. Inimesel harvaesineva haiguse diagnoosimine. Nendes tegevustes oleme aga võtnud kasutusele palju spetsiifilisi lähenemisi, mis aitavad komplekssusega toime tulla. Piloodil on kokpitis peaaegu iga võimaliku olukorra jaoks kontrollnimekiri, mille alusel olukordi lahendada. Enne päris lennukiga õhkutõusmist on tehtud läbi põhjalik õpe ja suur hulk tunde simulaatoris. Mitu kontrollnimekirja on koolitajal või mitu tundi veedab ta enne virtuaalreaalsuses oma koolitajaoskuseid lihvides?
Loomulikult aitab ülesannete jaotamine erinevate inimeste vahel. Kui koolitaja selja taga tegutsevad koolitusprotsessi juht ja müügijuht, jääb kohe suur hulk tegevusi temal endal vähemaks. Tänapäeval saab paljud tegevused üle anda ka masinintellektile (nt Trainable), mis ei unusta kunagi osalejatele õigel ajal eelmaterjale välja saata või meenutada neile, et nad pole tagasisidele veel vastanud. Endiselt on abi ka kontrollnimekirjadest. SpeakSmart koolitusi tegema minnes leidsin alati ühe kontrollnimekirja oma koolitusvahendite kotist, mis aitas mul kontrollida, et kõik oluline on kaasas ja et koolitusruum saab meie standardi kohaselt ette valmistatud, muusika mängima, visiitkaardid lauale jne.
Kui oled korra elus lennanud Myanmari siselennuliinidega ja elusalt kohale jõudnud, siis vabatahtlikult ilmselt enam sinna tagasi ei lähe. Lufthansa või Finnairi oled aga alati valmis usaldama. Üks piloot sai kuidagi rattad maast lahti ja maha tagasi. Teine pakkus sulle mugava ja turvalise lennu sihtkohta. Koolitajatega on sama asi. Üks pungestab kuidagi materjali edasi anda, aga kogu protsess koolituse ümber on ligadi-logadi. Teine hoolitseb, et kõik 70 sammu saavad iga kord täpselt ja kvaliteetselt tehtud. Hariliku pliiatsi ja teemandi vahe on süsiniku struktuur. Head koolitust ei tee mitte üksnes hea sisu, vaid kogu struktuur, mis koolituse ees, järel ja ümber toimib.
Üks pisike lakmuspaber selle kohta on koolituse ajakavast kinnipidamine. Viimane, kümnes tähelepanek ongi selle märkamise kaudu sõnastatud: lõpeta koolitus lubatud ajal, see on tagasisides ebaproportsionaalselt olulise tähtsusega.
Aitäh kõikidele, kes on sarja lugusid lugenud!